pojazd silnikowy

Silnik wycieraczek
Samochód ? pojazd silnikowy służący do przewozu osób lub ładunków. Spis treści 1 Nazewnictwo 2 Historia 3 Napęd 4 Źródło energii 5 Podział samochodów 6 Elementy budowy samochodu 7 Samochody polskiej konstrukcji 8 Samochody wytwarzane w Polsce 9 Samochód w mieście 10 Zobacz też 11 Przypisy 12 Linki zewnętrzne Nazewnictwo Słowo samochód utrwaliło się w języku polskim jeszcze w czasach II Rzeczypospolitej, kiedy to zostało wybrane, w drodze konkursu, na słowo określające automobil.
Termin samochód pochodzi od słów sam i chód, a więc określa pojazd samodzielnie się poruszający, czyli z własnym napędem.

Spośród innych, branych pod uwagę słów, można wspomnieć określenie samojedź. Historia Osobny artykuł: Historia samochodu. Nad pojazdami napędzanymi parą myślano już w XVII wieku.

W 1678 roku Ferdinand Verbiest miał zademonstrować taki pojazd cesarzowi chińskiemu, jednak nie ma na to żadnych dowodów. Dlatego za pierwszego konstruktora ? wynalazcę pojazdu mechanicznego ? uznaje się Francuza o nazwisku Nicolas-Joseph Cugnot, który zaprezentował swoje pionierskie dzieło napędzane silnikiem parowym w roku 1769. W 1870 roku Austriak Siegfried Marcus skonstruował, nienadający się do powszechnego użytku, prototyp pojazdu mechanicznego z benzynowym silnikiem o zapłonie iskrowym.
Z kolei inny konstruktor, Niemiec Carl Benz, zbudował swój trzykołowy automobil w roku 1885 (w 1886 uzyskał patent).
W tych samych latach prace w dziedzinie silników spalinowych oraz pojazdów napędzanych takimi silnikami prowadzili wspólnie Wilhelm Maybach i Gottlieb Daimler. Nie wiadomo jednak dokładnie, kto, jako pierwszy, skonstruował zastosowany do napędu samochodów silnik o spalaniu wewnętrznym.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Samoch%C3%B3d

Porady dla zmotoryzowanych

Silnik wycieraczek Gdzie szukać rozwiązania naszych problemów z autem, motocyklem lub innym pojazdem? Doskonałą opcją dla osób, które pragną uzyskać pomoc nie wychodząc z własnego domu, jest skorzystanie z forum dla zmotoryzowanych.

Niejeden prawdziwy pasjonat motoryzacji z pewnością z przyjemnością rozwikła nawet najbardziej skomplikowany problem związany z naszym pojazdem.

Wielu z nich udziela naprawdę cennych wskazówek nawet dla kompletnego laika, dlatego taki sposób uzyskania pomocy jest naprawdę korzystny.

Co więcej, uzyskanie porady w związku z naszym problemem dotyczącym pojazdu jest możliwe niejednokrotnie zupełnie za darmo, co również bardzo często wpływa na to, że jest to jedna z chętniej wykorzystywanych przez potrzebujących pomocy w tej dziedzinie forma wsparcia.

Było to zmorą

Zaletą silników rotacyjnych było dobre chłodzenie silnika (co umożliwiało zastosowanie wysokiego stopnia sprężania) i lekka konstrukcja, zwykle były też dobrze wyważone.
Stąd były chętnie stosowane do napędu lekkich myśliwców np.

Nieuport czy Sopwith.

Efekt żyroskopowy wywoływany przez silnik utrudniał pilotaż, samolot był asymetryczny w pilotażu (zwroty w lewo i w prawo wykonywał z różną prędkością kątową).
Było to zmorą dla młodych pilotów, doświadczeni potrafili to wykorzystać w walce.

Silniki te miały jednak wady, jak duże zużycie oleju (w obiegu otwartym ? wyrzucanego z cylindrów na zewnątrz), duże zużycie paliwa a przede wszystkim trudność budowania silników większej mocy i o większej prędkości obrotowej.

Silnik w układzie podwójnej gwiazdy miał tendencję do przegrzewania się, a duże wirujące masy utrudniały zamocowanie silnika w samolocie.

Silniki rotacyjne miały też ograniczoną prędkość obrotową, co utrudniało ich wysilenie (uzyskanie zwiększonej mocy z danej pojemności skokowej).

Aby ograniczyć obroty stworzono silnik birotacyjny, w którym cylindry z karterem obracały się w jednym kierunku a wał korbowy w przeciwnym.

Znikły problemy z urywającymi się w locie cylindrami lecz wróciły kłopoty z chłodzeniem - silnik ten nie zyskał popularności. Dodatkowo w silnikach rotacyjnych dochodziło do szybszego zużycia się części pracujących z uwagi na siły Coriolisa, dlatego po I wojnie światowej zaprzestano prac nad ich rozwojem.
Jednakże stosowane były w lotnictwie (np.
Bartel BM-4a, czy Hanriot H.14) do połowy lat 30. Nie należy silnika rotacyjnego utożsamiać z silnikiem z tłokiem obrotowym (silnikiem Wankla).Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_rotacyjny.

Widok do druku:

Silnik wycieraczek